הדור החדש של מוצרי הפרסום

הלקוח של היום כבר מזמן אינו מתרגש ממוצרי פרסום בנאליים. על מנת לצוד את תשובת ליבם של לקוחות בימינו, בעשור השני של המאה העשרים ואחת לא די בחולצות זולות או בעטים. גם ללא המחקרים הקיימים אשר מצביעים על העמידות אותה מפתח השוק לפרסום מהסוג הישן, ניתן לראות זאת בשטח. הדור הבא של הפרסום הוא דור השיווק הוויראלי!

עולם הפרסום עומד בפני מהפכה. בעוד חברות מבוססות בעלות חשיבה מיושנת משקיעות עוד ועוד משאבים במסעות פרסום צעקניים משיגות את האפקט ההפוך ומרתיעות ומרגיזות את קהלן, חברות פרסום צעירות מציעות ללקוחותיהן מסעות פרסום חכמים וזולים באופן יחסי, אשר מושכות את הלקוחות ואף מעוררות בהם תחושות חיוביות אשר גורמות להם להפוך ל"סוכני הפצה" של המוצר או השירות המדובר בעצמם. חשיבה צעירה ומקורית זו פותחת את הדלת בפני שחקנים חדשים בשוק, בעוד השחקנים הישנים בעלי החשיבה המקובעת והמסורתית מוצאים עצמם פתאום מזיעים.

הפרסום הוויראלי אשר תופס תאוצה בשנים האחרונות מאופיין במספר אלמנטים חכמים אשר מקנים לו את יתרונותיו על פני השיווק המסורתי. כך, למשל, מאופיינים מסעות פרסום מסוג זה בפנייה לאוכלוסיות ממוקדות בלבד במקום לפנות לקהל הרחב. שיטה זו אשר הומצאה מכיוון שעסקים רבים בתחילת דרכם לא יכולים היו להרשות לעצמם לפרסם בתפוצה ארצית צריכים היו למצוא דרכים מקוריות לנצל באופן הטוב ביותר את תקציב הפרסום שברשותם. חלוקת מוצרי פרסום כגון עטים ומחזיקי מפתחות עבור לקוחות אדישים פשוט לא היווה אופציה וגם פרסום נרחב על שלטי חוצות עצומים לא.

עם זאת, מה שהחל כאילוץ, הפך עד מהירה לבחירה אמיצה וחכמה – במקום להוציא תקציב עתק על פרסום המתבזבז על רוב הנחשפים אליו, מופנה התקציב לאיתור קהל היעד ופיתוח אמצעים פרסום המדברים אליו, כגון סיסמאות מסקרנות, הפקת סרטוני יוטיוב משעשעים אותם מעבירים גולשים זה לזה כשהם עשויים היטב, פיתוח נוכחות ברשתות חברתיות נוסך טוויטר ופייסבוק וחלוקה של מוצרי פרסום ייעודיים, בהם לקוחות היעד באמת חושקים.

דוגמה נפלאה למוצרי פרסום חכמים הם משקפי התלת ממד אשר חולקו לצופים בעיתונים לפני הקרנתם של סרטי התלת ממד הראשונים, המשקפיים אשר חולקו לקראת הקרנת הפרק הראשון של הישרדות 2011.דוגמה נוספת למוצרי פרסום מבוקשים ומקוריים הם הכובעים והחולצות המחולקים למבקרים בפאבים איריים כל שנה בסנט פטריקס דיי. אף על פי שמדובר בחג נוצרי ביסודו עשרות אלפי צעירים וצעירים בנפשם גודשים את הפאבים האיריים ומוציאם הון עתק על משקאות, רק על מנת לקבל את החולצה השנתית הנכספת, וכן מגיעים מוקדם ונשארים עד מאוחר בתקווה להניח את ידיהם על המגבעת המחולקת מדי שנה על ידי נציגי מבשלות הבירה.

דוגמה אחרונה למוצרי פרסום זולים וחכמים ניתן למצוא בהפצת ספרי הארי פוטר. נראה שהאנשים אשר היו מופקדים על הפצת הספרים למדו כי גם לגדולים מותר להשתמש בטכניקות חכמות. כך, למשל, על מנת לעודד אנשים להזמין את הספרים העתידים לצאת בהזמנה מוקדמת, הופקו שקיות מעוצבות מיוחדות עם ערכות של הספר אשר כללו בין השאר סימנייה מיוחדת ומוצרי פרסום נוספים. על מנת להניח את ידיהם על מוצרי הפרסום הנדירים (באופן יחסי לפחות), אכן הזמינו רבים את הספרים בהזמנה המוקדמת. כאשר הקפידו המפיצים בחנויות שלא לחלק את השקיות והערכות לאנשים אשר לא הזמינו את הספרים מראש, רק עודדו את הבהלה אחר מוצרי הפרסום הללו. לכאורה מדובר במוצרים פשוטים וזולים, כגון שקיות נייר מודפסות וסימניות – שום דבר מורכב או יקר לייצור, אולם הדבר עודד אנשים לרכישת הספרים הבאים בסדרה מבעוד מועד, גם כאשר לא היו ערכות אלו בנמצא עוד.